راهنمای کامل انواع الکترود جوشکاری

سه شنبه 4 مرداد 1401
15:20
دکتر ابزار

آشنایی با انواع الکترود جوشکاری

جوشکاری یکی از سریع‌ترین و بهترین روش‌ها برای اتصال قطعات محسوب می‌شود و در عین حال صرفه اقتصادی زیادی نیز دارد. جوشکاری توسط یک رابط به نام الکترود انجام می‌شود. الکترودها با نام‌های میل کاربیت و باری نیز شناخته می‌شوند. یک سر الکترودها معمولا از جنس مس و سر دیگر از جنس غیر فلزی ساخته می‌شود. جنس الکترودها از مواد رسانا است که با دوقطب مخالف منفی و مثبت تولید می‌شوند. برای استفاده از آن کافی است آن را به برق وصل کنید. با وصل شدن برق یک قوس الکتریکی به وجود می‌آید که حرارت و گرما بسیار زیادی را به وجود می‌آورد که منجر به وصل شدن و اتصال دو قطعه می‌شود. وصل کردن قطعات نیاز به تخصص و آموزش زیادی دارد. چراکه با استفاده از آن به مرور زمان از الکترودها کم می‌شود و لازم است که بعد از گذشت زمان آن را تعویض کرد.

در ادامه به کاربرد الکترودها و انوع آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اصلی‌ترین کاربردهای الکترودها

سیم جوش یکی دیگر از انواع ابزار جوشکاری است که شباهت زیادی به الکترودها دارد. اما مهم‌ترین تفاوت آن‌‌ها این است که برعکس الکترودها هیچ گونه پوششی ندارند. از این رو بیشتر از الکترودها استفاده می‌شود.

از جمله مهم‌ترین کارکردهای الکترودها این است که با یاری میل کاربیت و به دلایلی نظیر افزایش انعطاف قطعات بعد از جوشکاری و آب‌بندی شدن آن، اتصالات بسیار محکمی را به وجود می‌آورند. از جمله دیگر کاربردهای این وسیله در اسکلت فلزی، لوله کشی، ورق، میلگرد، ناودانی، تیرآهن و اتصالات نبشی می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم این وسیله این است از نظر هزینه و قیمت بسیار به صرفه هستند و قطعات با هر ضخامتی را به راحتی جوش می‌دهند..

انواع الکترودها

ما می‌توانیم بر اساس ویژگی‌هایی که الکترودها دارند آن‌ها را تقسیم‌بندی کنیم. بر اساس پوششی که الکترودها دارند به پنج دسته کلی تقسیم می‌شوند. اولین دسته شامل پوشش سلولزی است. از این نوع در جوشکاری پاس ریشه خطوط لوله انتقال سیالات بهره‌ می‌گیرند. زمانی که سرباره تشکیل می‌شود دود زیادی تولید می‌کند و به راحتی قابل جداشدن است. بیشتر از چهل درصد آن از سلولز ساخته می‌شود. دومی پوشش روتیل است. از جمله توانایی‌های این نوع پوشش تأمین کردن قوس الکتریکی،کار و فعالیت با دو نوع متناوب و مستقیم است. این پوشش از اکسید تیتانیوم ساخته شده و از این پوشش برای جوش گوشه و کنج استفاده می‌شود. سومین پوشش اکسیدی نام دارد. مانند پوشش قبلی با هر دو نوع مستقیم و متناوب کار می‌کند. این پوشش از اکسید منگنز، سیلیکات و آهن تشکیل می‌شود. چهارمین پوشش قلیایی نام دارد. این پوشش از جمله رایج‌ترین پوشش‌ها به شمار می‌رود و از آن برای جوش دادن مخازن و مبدل‌ها استفاده می‌شود. این پوشش از فلورید کلسیم، کربنات منیزیم و کربنات کلسیم ساخته شده است. آخرین پوشش به پوشش اسیدی شهرت دارد. از جمله ویژگی‌های آن داشتن سطحی یکنواخت و داشتن مقاومت زیاد به ضربه است. این پوشش از کربنات‌های منگنز، سیلیسیم و آهن ساخته شده است.

یکی دیگر از تقسیم‌بندی‌ها، تقسیم بندی بر اساس داشتن یا نداشتن روکش است. انواع روکش دار مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند و امروزه به جای انواع بدون روکش مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراکه انواع بدون روکش در برابر ضربه آسیب‌پذیری زیادی دارند و دیگرمورد استفاده قرار نمی‌گیرند.


[ بازدید : 143 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
در دکتر ابزار تلاش داریم، تا برترین برند های ابزار جوش و برش را حضور شما معرفی کنیم. در دکتر ابزار به مقایسه فنی انواع مختلف ابزار جوش و برش خواهیم پرداخت
https://doctorabzar.com/product-category/cutting-tools/
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ابزار جوش و برش است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]